الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
   ديزاين ستارز على الفيس بوكديزاين ستارز على تويترقناة ديزاين ستارز على اليوتيوبخلاصات ديزاين ستارز
نصايح للى عايز يشتغل فى مطبعة , نصائح للمصمين راغبى العمل فى المطابع

ديزاين ستارز | Design Stars :: أكاديميه ديزاين ستارز [ كل ما يهم المصممين والمبدعين ] :: أدوات المصمم - حقيبه المصمم - مستلزمات المصممين - اضافات هامه للمصممين :: مقالات واستلهامات - ابرز التصاميم العالميه - تابع وتعلم من المبدعين
شاطر | 

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعمحتوى الموضوع

Des-Stars

Des-Stars

الإدارة العامه

الـجنس : ذكر

نقاط التقييم : 39

نقاط الشراء : 0 Point

طلبات التصميم : 10:0

نقاط المشاركه : 8657

http://www.des-stars.net/ http://twitter.com/#!/des_stars

مُساهمةموضوع: نصايح للى عايز يشتغل فى مطبعة , نصائح للمصمين راغبى العمل فى المطابع   نصايح للى عايز يشتغل فى مطبعة , نصائح للمصمين راغبى العمل فى المطابع Icon_minitime2011-12-25, 8:29 pm

السلام عليكم
نصايح للى عاوز يشتغل فى مطبعة اوت دور (مطبعة يفط يعنى)
الموضوع ده للناس اللى بتتكلم عن موضوع انه ينزل يشتغل الاول عشان ياخد خبرة
مفيش مطبعة هتقتنع بيك لانك واخد كورسات ... الناس دول مبيقتنعوش بحد الا لما يشوفوا شغله
يعنى مهما اخدت كورسات فى برامج تصميم كتير ده مش مقياس ليك اهم حاجة الشغل العملى وخصوصا فى مجال الدعاية والاعلان .
يعنى انت لازم تقعد فى البيت مع نفسك الاول كده ومتستعجلش ع رزقك تتعلم واحدة واحدة مع نفسك وتقعد تصمم وتورى الناس تصميماتك عشان ينقدوها وتجرب وايدك تمشى فى البرنامج ولازم تشوف اعمال تجارية كتييييييييييييييير عشان يبقى عندك مخزون افكار كويس لما تيجى تشتغل بحيث انك تنفذ الافكار دى وتضيف عليها .
ولازم تعرف انك لما تشتغل فى مطبعة ههتحط فى ظروف كتييييييييييييير عمرك ما كنت تتخيلها
زى ممكن يطلب منك تصميمات اول مرة تصممها او واحد عاوز تصميم بسرعة او ان فى ضغط شغل وماانتش ملاحق المكنة ودى اكتر حاجة بضايق صاحب المكان فلازم اثناء فترة تدريبك فى البيت تقعد تتخيل معظم الظروف اللى ممكن تتحط فيها وتسال نفسك مثلا وانا قاعد ممكن واحد يجى يقولى صمملى يافطة سوبر ماركت وتبدا تفكر انا هحتاج ايه هحتاج مثلا صور مواد غذائية ولازم تكون هاى ريس عشان الشغل ده مش هيتعرض ع النت بقى ده هيتطبع واقل بكسلة فيه هتبان فى الطباعة طب انا استف الصور دى ازاى طب اهم حاجة عند الزبون ايه فى مصر طبعا ان يكون اسم المحل كبييييييييييييييير طب ازاى اكتب اسم المحل ده بطريقة شيك وهكذا لغاية ماتبدا انت يبقى عندك اسلوب منظم فى تصميماتك وشغلك
اهم حاجة بقى فى شغل المطابع درجات الوانك وبلغة المطابع احبارك يعنى تبعد عن استخدام الاولن الفاتحة كتير تشتغل تصميماتك ع نظام CMYK وتلغى من حياتك حاجة اسمها RGB تشتغل الالوان المشهورة بارقامها زى الاجمر والازرق والاصفر تصميمك تحفظه بصيغة TIF وقبل ما تدخله يطبع ع المكنة لازم يكون متفلتن معموله يعنى(FLATTEN IMAGE) وبرضه تبقى حافظه بصيغة TIF لان دى الصيغة اللى بتقراها المكنة
وفى الاخر هتعمل الحاجات دى هتبى داخل ع اى مكان واثق من نفسك حتى لو مشتغلتش قبل كده ممكن توريهم حاجت انت مصممها مع نفسك فى البيت وهيرحبوا بيك وهيبقوا شايفينك كنز ان محدش علمك وعارف كل الحاجت دى وهيمسكوا بيك ان شاء الله
واعرف برضه حاجة مهمة لنفسك ان اى زبون هيكون شايفك قاعد بتتعلم لما يجى ويلقيك اتعلمت هيبقى خايف انك تعمله شغلك لانه مش هيبقى واثق فيك لانه شايفك مبتدئ فانت خدها من قاصرها واتعلم فى بيتكم احسنلك ... مجرد نصيحة

Tansheet

Tansheet

فريق الدعم الفنى

نقاط التقييم : 3

نقاط الشراء : 0 Point

طلبات التصميم : 10:0

نقاط المشاركه : 5626

http://twitter.com/#!/des_stars

مُساهمةموضوع: رد: نصايح للى عايز يشتغل فى مطبعة , نصائح للمصمين راغبى العمل فى المطابع   نصايح للى عايز يشتغل فى مطبعة , نصائح للمصمين راغبى العمل فى المطابع Icon_minitime2011-12-28, 7:21 pm

يالتوفيق ان شاء الله

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
نصايح للى عايز يشتغل فى مطبعة , نصائح للمصمين راغبى العمل فى المطابع Empty

تذكر قول الله تعالى ( مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ )

نصايح للى عايز يشتغل فى مطبعة , نصائح للمصمين راغبى العمل فى المطابع Empty